Trening Personalny

Potencjalny odbiorca może być sportowcem, jednak z drugiej strony człowiekiem cierpiącym na różne dolegliwości bólowe, związane ze wcześniejszymi urazami bądź aktualnym trybem życia. W znacznej części przypadków, będzie to efekt złych nawyków ruchowych i posturalnych życia codziennego, prowadzących do częściowych dysfunkcji aparatu ruchu. Siedzący tryb życia negatywnie przekłada się na zdrowie i sprawność, trening jest doskonałym przeciwdziałaniem. Podnosi jakość codziennego życia, jest doskonałą propozycją aktywności ruchowej dla zapracowanych ludzi i amatorów sportu. Stanowi zbiór indywidualnie dobranych i dostosowanych do potrzeb ćwiczeń funkcjonalnych z pogranicza fizjoterapii i rehabilitacji ruchowej oraz treningu sportowego.

Odpowiedni trening kształtuje fundamentalne wzorce ruchowe, leżące u podstawy motoryczności każdego człowieka. Jest niezbędnym etapem prawidłowego rozwoju fizycznego, przeciwdziałaniem na postępujący wiek i utratę sprawności. Powinien stanowić podstawę aktywności ruchowej, która jest uwarunkowana indywidualnymi potrzebami i możliwościami, wiekiem i płcią oraz bieżącym stanem zdrowia. W swoim początkowym etapie ma charakter ogólnego programu, podjętych selektywnie działań korygujących określone segmenty ciała. Kolejnym etapem jest ukierunkowanie pod kątem specyfiki realizowanego zadania głównego. Powrotu do pełnej sprawności po odniesionej kontuzji, przygotowaniu się do sezonu kolarskiego czy wyjazdu narciarskiego.

Przygotowanie Motoryczne w Narciarstwie Alpejskim

Narciarstwo zjazdowe stawia przed zawodnikami bardzo wysokie wymagania odnośnie przygotowania fizycznego. Przygotowanie motoryczne stanowi bazę na podstawie której alpejczyk rozwija swoje umiejętności w jeździe na nartach. Odpowiedni poziom sprawności umożliwia rywalizację na najwyższym poziomie, wpływa znacząco na obniżenie ryzyka kontuzji i wydłuża czas kariery sportowej. Głównymi aspektami są działania ukierunkowane na periodyzację i optymalizację procesu szkolenia. Uwzględnia się indywidualne cech sportowca w odniesieniu do całej dyscypliny i wybranej konkurencji. Umiejętność prawidłowego przygotowania fizycznego narciarza jest bardzo trudnym i skomplikowanym procesem.

Kluczowe cechy motoryczne charakteryzujące narciarza alpejskiego:
- Siła
- Dynamika
- Wytrzymałość
- Stabilizacja

Prawidłowe przygotowanie motoryczne wskazuje przede wszystkim na komplementarność szkolenia.

Przygotowanie Motoryczne w Kolarstwie

Obserwując zawodników i zawodniczki z najwyższej półki, takich jak Mathieu van der Poel, Wout Van Aert, Peter Sagan, Nino Schurter, Kate Courtney czy Jolandę Neff można dostrzec, że wyróżnia ich ponadprzeciętna sprawność fizyczna. Gibkość i elastyczność, wytrzymałość siłowa i bardzo rozbudowany core. Ich sukces to nie tylko wynik czystych watów, które generują statycznie siedząc na trenażerze. Ich sukces to olbrzymia liczba ćwiczeń na siłowni, bardzo precyzyjnie zaplanowanych i wplecionych w program kolarski.

Każde takie ćwiczenie, dodatkowo ukierunkowane na szosę, przełaj lub MTB, pozwala w krytycznej sytuacji przechylić szalę na swoją korzyść:
- wyrwać się z błotnistej koleiny w przełajach
- uniknąć kraksy w rozpędzonym peletonie na szosie
- zachować stabilność, pozwalającą utrzymać moc po 3h jazdy w maratonie MTB
- zaatakować na technicznym podjeździe w cross-country

Przygotowanie motoryczne w kolarstwie jest systemem, który łączy klasyczny trening kolarski (który jest dziś powszechny i znany) z szeroko pojętym treningiem funkcjonalnym i siłowym. System ten oparty jest na pracy z czołowymi zawodnikami MTB, CX i szosy, zawsze szyty na miarę w zależności od przyjętego kierunku rozwoju i celu. Nie ma dyscypliny kolarskiej, która nie potrzebuje zrównoważonego i zdrowego ciała. Gdy powyższe jest zagwarantowane to dopiero w następnym kroku, pozwala to zbudować ponadprzeciętna formę kolarską. Nie da się jednak prowadzić treningu siłowego i funkcjonalnego, bez bardzo ścisłej współpracy trener - zawodnik i dlatego w początkowej fazie bezpośrednie zajęcia stanowią nierozerwalną częścią tej koncepcji. Istotnym jest dialog i współpraca z twoim trenerem kolarstwa, wspólne lub moje planowanie treningów kolarskich.

Michał Ficoń

Trener Personalny
Trener Przygotowania Motorycznego
Instruktor Kolarstwa, Szkoleniowiec i Wykładowca Akademicki, Menedżer Sportu

Wiedza i doświadczenie. Jestem od dawna związany ze sportem na najwyższym poziomie. Specjalizuje się w przygotowaniu motorycznym alpejczyków, kolarzy szosowych, górskich i przełajowych. Otwarta głowa i indywidualne podejście gwarantuje znakomite wyniki i realizację wyznaczonych celów. Pracuję z podopiecznymi indywidualnie i grupowo. Chętnie pomogę Ci wrócić do pełnej sprawności po odniesionej kontuzji, pozbyć się dolegliwości bólowych kręgosłupa. Przygotuję Cię do kolejnych wyzwań sportowych lub do walki o mistrzostwo sportowe.

Uprawiam wszystkie formy kolarstwa biorąc czynny udział zawodach amatorskich. Pomaga mi to bardziej zrozumieć specyfikę poszczególnych konkurencji i poszerza warsztat moich kompetencji trenerskich. Stawiam na ciągły rozwój i wymianę doświadczeń. Poszukiwanie nowych i lepszych rozwiązań, dialog z zawodnikiem i trenerem dyscypliny jest właściwym podejściem i jedyną drogą do celu. Zawodnicy i amatorzy sportu mogą liczyć na spersonalizowany trening kształtujący wybrane cechy motoryczne, które są niezbędne do sukcesu w uprawianej dyscyplinie sportu.

MF Michał Ficoń

05-220 Zielonka, ul. Brzozowa 17c

NIP: 5272148699, REGON: 140750876

NRB: 72 1240 5950 1111 0010 6635 5475

 +48 730 810 700

 michal.ficon@gmail.com

 instagram.com/michalficon

 facebook.com/michalficon